Blog

Méně je někdy více aneb relaxace bez legrace


Také ráno vstáváte s pocitem ztuhlosti některých částí, nebo v horším případě, celého, těla? Je vám do breku z toho, že už musíte vstávat a proklínáte se, že jste večer nešli dřív spát? Nebo jste frustrovaní z toho, že hodiny a hodiny denně intenzivně cvičíte a kila jdou dolů jen stěží postřehnutelným hlemýždím tempem? Proto stále zvyšujete tréninkové dávky? Přes den máte pocit únavy a do dalšího cvičení se musíte doslova přemlouvat? Tak se prosím na chvilku zastavte a začněte přemýšlet. Kde je zakopaný pes? Na vině může být, kromě jiného, klasické přetažení neboli nedostatek odpočinku. Ano skutečně je to tak.. Přílišná intenzita cvičení, či jakéhokoliv pohybu zaměřeného na redukci hmotnosti, může být v některých případech kontraproduktivní.

Mechanismus je velmi jednoduchý. Při zvýšené intenzitě pohybu jakéhokoliv druhu, ať už je zaměřený na redukci hmotnosti nebo zvýšení výkonostní kondice, se v těle začínají rozbíhat procesy, o kterých mnohdy nemáme ani zdání. Například se spouští detoxikace organismu, vlivem rozpohybování lymfy v lymfatickém systému. Prokrvuje se celé tělo a vlivem intenzivního spalování při svalové činnosti vznikají odpadové látky, včetně kysličníku uhličitého. Vyčerpává se svalový glykogen a v těle vzniká velmi vysoká potřeba doplňování energetických rezerv. Vlivem intenzivního prokrvení organismus vhání krev do poškozených orgánů a míst, aby započalo jejich opravy a přestavby. Zkrátka, v těle se začíná velmi intenzivně pracovat.

Pro to, aby tělo mohlo všechny tyto procesy spouštět (eliminovat škodlivé reakce a naopak zvýšit intenzitu těch správných), musí být také někdy (dost často) v klidu. Pokud tělu nedáme prostor pro eliminaci a opravy, zříkáme se dobrovolně až 50%-ního efektu zvýšené fyzické zátěže. Nestačí jen správná výživa a spousta pohybu. Velmi důležitá je i intenzivní regenerace a klidový stav – odpočinek. V mé praxi, vedle velmi intenzivního pobízení ke zvýšení pohybové aktivity, musím často řešit i problém opačný. Velmi intenzivní brzdění vysoké úrovně pohybové aktivity, kterou někteří klienti v euforickém stavu prvních týdnů redukčního či ozdravného programu provádějí, a která je velmi často vysoce neefektivní a kontraproduktivní.

Na tomto místě zdůrazňuji, že regenerace a odpočinek, je jedním z klíčových faktorů úspěšné změny životního stylu, a s tím spojené redukce hmotnosti či ozdravění organismu. A ještě klíčovější je v případě, že se klient snaží o zvýšení hmotnosti formou nabrání svalové hmoty. V tomto případě, je intenzivní krátké cvičení velmi dobré, ale odpočinek mnohem důležitější. Je třeba svoje tělo pozorovat a tzv. mu naslouchat. Zjistil jsem, že každodenní intenzivní pohybová aktivita, nemusí vždy přinášet očekávaný efekt, pokud je ještě kombinována s redukcí příjmu potravy, stresem a dalšími negativními vlivy, které v souhrnu znamenají enormní zátěž pro organismus, který se nestačí regenerovat.

Co tedy dělat? Jak jsem již uvedl, naslouchejte svému tělu. Začněte pomalu s nízkou intenzitou a tuto postupně zvyšujte. Nezapomínejte na kvalitní spánek, který by měl být započat do 22 hodiny večerní a trvat by měl v počátcích alespoň 8 hodin. Věnujte se různým regeneračním procesům, jako například masážím, sauně, meditacím, četbě aj. Zkuste krátký posilující spánek během dne. A hlavně se nepřepínejte. Pokud to na začátku „přepálíte“ nezbude vám dost sil k pokračování a s největší pravděpodobností to po několika týdnech vzdáte a vrátíte se ke svým starým zvykům. Hodně štěstí.

Jindřich Tvrdík

www.vitalniprincip.cz

Relaxace a regenerace - klíč k úspěchu
Relaxace a regenerace - klíč k úspěchu