Blog

Rozetněme společně gordický uzel mýtu zvaného „cukr“

Dnes jsem se začetl do článku jedné nejmenované nutriční specialistky, ve kterém tato nešetří superlativy na adresu komplexních sacharidů a na druhé straně přímo démonizuje jednoduché cukry, bez dalšího rozlišování jejich zdroje. Rád bych se tedy na toto téma také vyjádřil a uvedl na pravou míru některé drobné omyly, které se tradují mezi nutričními specialisty a posléze i jejich klienty, o široké laické veřejnosti ani nemluvě. Pojďme tedy společně zbořit mýtus o nebezpečnosti jednoduchých cukrů…Nejprve bychom si asi měli vysvětlit pojem „jednoduchý cukr“ nebo správněji „monosacharid“. V podstatě je to naše palivo. Každý disacharid nebo polysacharid je naším organismem rozložen na monosacharidy, které používá jako palivo pro chod všech jeho systémů. Obecně se tedy jedná o velmi důležitou složku naší potravy. Jednu z nejdůležitějších. Jak jsem již uvedl výše, každý komplexní sacharid musí být naším organismem rozložen na nejzákladnější stavební kameny a to monosacharidy, což bývá energeticky velmi náročný proces. Tyto monosacharidy jsou pro chod našeho těla klíčové a pokud je nemáme, začne organismus používat jako palivo bílkoviny, rozložené na aminokyseliny (což může být extrémně nebezpečné) nebo tuk. Bohužel nejsou tyto náhražky zdaleka tak efektivní jako cukr a při jejich zpracování vznikají odpadové látky, velmi nebezpečného charakteru.

Ale vraťme se k sacharidům. Proč jsou nutričními specialisty a lékaři zatracovány monosocharidy, tedy jednoduché cukry a ty komplexní protěžovány? S největší pravděpodobností proto, že nerozlišují zdroj těchto jednoduchých cukrů a podceňují nebezpečnost většiny těch komplexních. Komplexní sacharidy jsou většinou pro člověka stravitelné pouze když se tepelně upraví a z tohoto důvodu jsou pro organismus tak extrémně nebezpečné. Ale o tom si povíme na jiném místě. Raději bych se zaměřil na jednoduché cukry.

Monosacharidy jsou v zásadě tři: glukóza, fruktóza a galaktóza. My si všimneme především fruktózy, protože tato je součástí ovoce a zeleniny, na které je v metodě Vitální princip kladen obzvláštní důraz, jako na nejdokonalejší potraviny, přinášející zdraví a vitalitu. Molekuly sacharidů potřebují pro to, aby se dostaly do buňky ke zpracování, nějaký nosič. Tímto nosičem je inzulín, který vylučuje slinivka břišní. Nosič potřebují všechny monosacharidy, až na jeden. Ano správně, až na fruktózu. Molekula fruktózy se do buňky dokáže dostat tzv. difuzí. Tedy samovolně, bez pomoci dalšího dopravního prostředku.

A to je právě ona obrovská výhoda ovoce a zeleniny. Nejenže je živá a tudíž plná enzymů, vitaminů, minerálů a dalších stopových prvků, v těch nejideálnějších poměrech, nejenže je její strávení velice rychlé a s minimálními energetickými a živinovými ztrátami, nejenže obsahuje vlákninu, která je díky jejím přirozeným vlastnostem magnetická a dokáže dobře „vymetat“ naše střeva od nánosů nečistot, nejenže má vysokou elektromagnetickou energii, která je klíčem k regeneraci a vitalitě, ale ještě šetří náš zdroj enzymů, který bohužel není nevyčerpatelný. Můžeme tedy směle říct, že člověk, který doporučuje omezit v jídelníčku ovoce nebo zeleninu, je člověkem neznalým komplexní problematiky výživy a především holistického přístupu k lidskému organismu.

Shrňme si tedy problematiku cukru do jednoho odstavce. V žádném případě se nebojte cukru v jakékoliv živé (tepelně, chemicky či jinak neupravené) podobě. Vyhýbejte se komplexním sacharidům, neboť tyto jsou součástí potravin, které jsou v živé (syrové) podobě jen velmi obtížně stravitelné a v té upravené podobě ztrácejí všechny dobré vlastnosti, které by měli mít a tudíž jsou pro organismus nevhodné a mnohdy i velmi nebezpečné (zejména výrobky z obilí, které způsobují v našem těle obstrukce, zahlenění a překyselení organismu). Jako na zdroj cukru se zaměřte se na vše „živé“, tedy ovoce a zeleninu a nebojte se je konzumovat v jakémkoliv množství. Sacharid je naším palivem a je nezbytný k dobrému fungování našeho organismu, proto ho přestaňme démonizovat a v živé podobě ho konzumujme v neomezeném množství. Zároveň se vzdejme všech komplexních sacharidů a rafinovaného cukru, zejména v kombinaci s tukem a obilím, v jakékoliv podobě. Dobrou chuť vám přeji.

Jindřich Tvrdík

www.vitalniprincip.cz

 

Ovoce a zelenina - nejlepší zdroj cukru
Ovoce a zelenina - nejlepší zdroj cukru